De presentatie opnemen

Wanneer je online een uitleg of les geeft kan het heel praktisch zijn deze op te nemen. Op die manier kunnen leerlingen deze later nog eens terug kijken en is de les ook beschikbaar voor leerlingen die er op dat moment niet bij konden zijn.

  • Klik binnen een Meet videogesprek op de drie puntjes rechtsonder 
  • Klik dan op Meeting opnemen

Na de les kan je op dezelfde wijze de opnamen weer stoppen. De vergadering wordt daarna direct opgeslagen op jouw persoonlijke Google Drive. 

Je vind deze binnen Mijn Drive in de map Meeting Recordings.

Geen paniek als je deze map en de video niet direct ziet. Het kan even duren voordat deze er staat, zeker als het gaat om een langere presentatie die je hebt opgenomen!

De video plaatsen op YouTube

De video delen gaat het meest makkelijk via YouTube. 

  • Ga naar YouTube en klik op jouw foto en dan op Mijn kanaal

Mogelijk moet je de eerste keer wanneer je dit doet even toestaan dat je zichtbaar bent op YouTube en een aantal details invullen. 

  • Klik dan op de camera rechtsboven of klik direct op VIDEO UPLOADEN

Mogelijk moet je de eerste keer wanneer je dit doet even toestaan dat je zichtbaar bent op YouTube en een aantal details invullen. 

  • Klik dan op de camera rechtsboven of klik direct op VIDEO UPLOADEN

Werk je op een Chromebook? Dan gaat het lekker snel en kan je de video direct selecteren. Werk je op een Windows of Mac apparaat, download de video dan eerst vanaf jouw Google Drive naar de computer.

Na het uploaden kan je alle details invullen. Deze gaan we nu niet allemaal behandelen. Het belangrijkste is dat je bij het tabblad zichtbaarheid kiest voor Verborgen. Zo kunnen alleen mensen met een directe link naar de video deze bekijken.

Nadat je deze instelling hebt opgeslagen ben je klaar. Je krijgt nu direct de link naar de video te zien. 

  • Kopieer de link en deel deze op de door jouw gekozen wijze

Plaats de video bijvoorbeeld binnen de Google Classroom onder het juiste onderwerp. Op die manier kan je jouw lessen heel netjes structureren!

Voor de beheerder: de opname functie aanzetten binnen G-Suite beheer

Binnen de Google Beheerdersconsole kan je de opnamefunctie gemakkelijk inschakelen, hij is daarna direct voor het gehele domein beschikbaar.

  • Ga naar de Google Management Console via deze link of jouw 9 vierkantjes
  • Ga nu via het startmenu naar Apps (1)
  • Ga daar naar G-Suite (2)
  • Klik op de Google Hangouts app (3)
  • Open nu de Meet-instellingen (4)
  • Ga dan naar Opnemen (5) en vink daar de optie Toestaan dat mensen hun meetings opnemen aan